» *معرفت شناسی*
اساسنامه علم در معارف اسلامی از این قرار است؛ (8) حکمای اسلامی لااقل از دو زاویه به مبحث ادراک و علم نگریسته اند: گاهی علم را از منظر وجودشناختی (9) در نظر گرفته، مباحثی از قبیل تجربه ادراک، قوای مدرکه و کیفیت حصول ادراک را مطرح می کنند. گاه نیز نگاه منطقی و مفهوم شناختی به این بحث افکنده و مسائلی از قبیل علم حصولی و حضوری، تصور و تصدیق و ارزش علم را باز گرفته اند. البته در روانشناسی نیز مبحث ادراک مورد توجه قرار گرفته است. علم از دیدگاه منطقی یا معرفت شناختی (10)، تعاریف مختلفی دارد: تعریف هایی از قبیل «حصول صوره الشی عند العقل» (11) یا «انه اعتقاد شی علی ما هو علیه» (12) یا «هو الذی یوجب کون من قام به عالما» (13.) ابوعلی سینا در تعریفی ماندگار ادراک را چنین می شناساند: «درک شی هوان تکون حقیقه متمثله عند المدرک یشاهدها ما به یدرک» (14.) شیخ اشراق، ادراک را حصول صورتی در ذهن دانسته که با محکی خود مطابق باشد (15) و از آن جا که مطابقت جز در نسب و قضایا وجود ندارد، این تعریف تنها شامل تصدیقات و گزاره ها خواهد شد.ادامه مطلب...
مروارید::
87/7/11:: 9:45 صبح
|
همراهان عزیزنظریادتون نره!!ممنون()
ابتدا نیت کنید
سپس برای شادی روح حضرت حافظ یک صلوات بفرستید
.::.حالا
کلید
فال را فشار دهید.::.
دریافت کد
فال حافظ برای وبلاگ
دریافت کد بازی آنلاین تصادفی